Procedure klachtencommissie
Veel werkgevers hebben -inmiddels- een klachtenregeling die, voor de klager, helder maakt hoe te handelen, waar een klacht ingediend kan worden en hoe de procedure verloopt.
De werkwijze en het proces van de klacht behandeling dient zorgvuldig uitgevoerd te worden in het belang van de klager maar ook van de beklaagde.
Na het behandelen van een klacht over ongewenst gedrag volgt er een oordeel van de klachtencommissie. De commissie bepaalt of de klacht gegrond is. Dit is een onafhankelijk oordeel van specialisten die de situatie objectief beoordelen en geen belang hebben bij de uitkomst.
Als de commissie besloten heeft de klacht als ‘gegrond’ te verklaren zal de commissie haar oordeelsvorming onderbouwd verstrekken aan de werkgever. Daarbij zal de commissie ook een advies geven aan de werkgever.
Werkwijze
Proces klachtencommissie
Wat levert het op?
Uit ervaring weten we dat organisaties het aanwenden van een externe klachtencommissie spannend kunnen vinden. Immers kunnen, bij het instellen van een klachtencommissie, medewerkers zelfstandig een formele klacht indienen. Aan de andere kant kan de uitkomst van een klacht zinvolle (leer)punten opleveren. Nieuwe inzichten en kansen om verder te ontwikkelen.
Medewerkers die in een sociaal veilige omgeving werken presteren beter, werken effectiever samen, zijn minder vaak ziek en wisselen minder snel van baan.
Advies
Wij dragen graag bij aan het creëren van een sociaal veilige en integere werkomgeving voor zowel de organisatie alsook de medewerkers.
Meer weten. Vul het formulier in of neem telefonisch contact met ons op via 033-2094003. In samenspraak kunnen we bepalen waarmee jouw organisatie gediend is.
Vraag om advies
Een externe klachtencommissie, wel zo zeker!